dimarts, 5 d’agost del 2008

El gos llop

James Oliver Curwood, Kazan el gos llop
Edicions del roure de can Roca, butxaca

Acabo de llegir aquesta aventura en què el protagonista és un gos llop del Gran Nord (un gos creuat de llop) que, amb la seva companya lloba, viu l'apassionant aventura de la vida: la pugna entre la crida de la llibertat, l'espai salvatge amb tota la seva cruesa, i la crida del rodal domèstic on l'home (i mai tan ben dit, perquè la dona hi té tot un altre paper) és el fuet, el collar i l'escopeta.

El relat té un ritme que arrossega el lector, tant si és jove com si, com jo, ha entrat en el números grans de l'edat de la vida. La traducció fa transparent una història ben contada en què la persona que llegeix accedeix directament a les sensacions del protagonista (el gos llop) i pateix amb ell les vicissituds de la seva aventura vital. És l'aventura amb majúscula que m'ha despertat la fascinació per aquell enorme espai obert que ja m'havia seduït a la meva infantesa i que em va portar l'any 1984 a viatjar al Québec, on vaig passar tres mesos, per escriure una novel.la: Emboscades al gran Nord.

En llegir aquesta novel.la de Curwood, un autor que desconeixia i que el pròleg magnífic de Josep Francesc Delgado situa magistralment, m'he adonat que la meva fascinació pel Gran Nord no em venia d'una novel.leta juvenil que vaig llegir al seu dia (de la qual ja no es canta ni gall ni gallina), sinó del creuament d'aquesta (que hi posa l'escenari) i el Llibre de la Jungla, de Rudyard Kipling.

En llegir Kazan, el gos llop, he tornat a sentir íntegrament aquella emoció d'introduir-me en un món meravellós i ple de perills, capaç d'arrossegar-me completament i d'omplir de gaudi l'espai de la fantasia. Aquell, me'l van regalar quan tenia vuit anys, ho recordo perfectament, acabava de guanyar un concurs escolar i el premi era un lot de llibres. Un altre dels llibres contava les expedicions a l'Himalaia.

Ara, al cap dels anys, la novel.la de Curwood ha enllaçat al meu interior amb aquell text que en la meva infantesa i adolescència vaig llegir un munt de vegades. I la circumstància que l'edités en Joan Francesc Delgado, que té publicades una sèrie de novel.les sobre el Tibet i aquella serralada que fa de cim del món, m'ha produït un calfred de proximitat... Amb la meva infantesa, amb la gran natura oberta, amb el risc. Amb el projecte editorial del Roure de Can Roca.